![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUcenF4H_tIzJ4u5LI-q30B8YWHq58XY6_zdXZtcrYIYU698Z2fKHqH8SI7ZhsJ2LwUb4O787PH_ImMk1205QZKJSb5Y936eep3n37NqbTwNLy87HF6hCEkLXLrWGavA-lB23eqXSR7Q/s1600/JovanJovanovicZmaj-DjuliciDjuliciUveociprstarogizdanja1A.jpg)
Пре него што ће се појавити љубав, постојали су само "мрачни, кратки
дани", постојали су "на небу облаци на срцу камење". Са љубављу све се
изменило: дошла је љубав, срећа, занос душе и отвореност према свету.
А све је почело као романса срамежљивог заљубљеника, као одјек
патријархалног устручавања и младалачке чедности, као неодољива
привлачност једне девојке која његује његову сестру. Међутим, временом,
његова срећа се све више уобличава, увећава и средиште његовог певања
постаје управо она, пред којом се толико колебао и устручавао. Вољено
биће је сада поред њега; оно испуњава његову јаву и сан. Кад она спава и
сања, светли као месечина. То светли њен несвесни благи осмех,
њена душа која се у сну опушта и сања нешто лепо. Она је његова:
снага, дика, лане, благо, душа... И чини му се да је свако од ових имена
немоћно и недовољно као значење да изрази оно што он осећа. А он би
хтео свеобухватну и непоновљиву реч - најлепшу и најмоћнију реч,
јер њена функција не би била да изрази само његово осећање, интензитет
тога осећања и свеукупан његов однос према њој, него и њену природу,
сва она својства која је одређују и без којих се она не би могла ни
замислити.
Када спава, она постаје његово сунце; изнад ње је "од бисера грана", а
успављују је "сићани славуји" својим "свиленим гласом". Змај очевидно
романтизује своју љубав и драгу, сликајући је као непоновљиву и идеалну.
Да би касније у 14. "ђулићу" све попримило димензију помахниталости и
распамећености од заноса и унутрашњег пијанства, питајући се да ли је то
јава или сан. Све му личи на "плетисанку" коју он у обичној песми и
обичним речима не може да изрази.
Циклус "Ђулићи увеоци" тематски је много шири, емотивно разгранатији,
дубљи по свом смислу и јачи по својим уметничким вредностима. "Ђулићи
увеоци" за тему имају: болест вољене жене, лажну наду у њено оздрављење,
њену смрт и нестанак деце. Туга, бол и патња потиснули су ранију
дитирамбичност. Уместо кратког стиха који подсећа на жубор, скакутање
или лептиров лет: "Ала је леп овај свет", јавиће се тежак од бола и
неспокоја стих: "Болна лежи, а нас вара нада оздравиће, оздравиће
млада!" Уместо смрти која предстоји вољеној жени он ће јој понудити
визију живота, слику умишљеног идиличног излета у природи, на Фрушкој
гори; у сликама које су утопија њеног срца, предочаваће јој: пролеће,
сунце, "у лугу славује", "јагоде и цвеће", одмарање у хладовини, воду са
бистрога извора која крепи и здравље враћа, пењање на вис са којега се
виде поља. Она након тога утешног монолога над својом главом, као да се
уморила од замишљеног хода и среће, па је склопила очи и почела да тоне у
предсмртни мир.
Пођем, клецнем, идем, застајавам...
Једна од најуспешнијих Змајевих песама из овога циклуса је она под бројем IV чији први стих гласи: "Пођем, клецнем, идем, застајавам..." У овој
песми изразито елегичној ритам је сав у знаку бола и панике. Глаголи на
почетку песме : пођем, клецнем, идем, застајавам - дати су у асидентском
низу, упућују на унутрашњи немир. Преостали глаголи: задржавам, јурим,
безим - још више наглашавају унутрашњи немир и хаотизам тј. панику која
долази од помисли на оно најгоре - на смрт. Примећујемо да су глаголи
трајни, у презенту, и да као такви остављају утисак свевременог немира и
очаја - у свести читаоца увек се то доживљава као садашњи тренутак.
Али, међу тим глаголима има и један тренутни глагол - клецнем, а што се
доживљава као тренутна парализа, нешто као психолошка блокада која
долази од тренутне помисли да ће она умрети. Дакле, увек када провали
мисао о смрти, биће доживи психички удар, праћен сазнањем да ће, кад је
то најпотребније дете и он остати сами. Уплашен тим сазнањем он би да
заустави врема, да одложи њену смрт: "Шеталицу задржавам". А кад већ то
не може - време и мимо тога неумитно тече - он би да побегне од те
апсурдне ситуације и тог поражавајућег сазнања: "јурим, бежим ка'
очајник клети." У овим глаголима садржан је највећи степен очаја и бола,
исказан на визуелан начин. На крају ове строфе чује се и глас: "Не сме
нам умрети!" који ће се као рефрен јављати још два пута на крају сваке
строфе. Зашто: "Зборим речи, речи без памети?"
"Без памети" зато што их изговара човек у кошмарном стању и што су израз
његовога безнађа: прижељкује нешто што је без икаквог изгледа на
остварење. Управо почев од овог стиха започиње други уметнички поступак у
исказивању бола и очаја - ређање акустичних слика, градацијски
распоређених:
"Вичем Богу,
Вичем правди,
Анђелима,
Вичем земљи,
Вичем себи!"
Песник увиђајући узалудност свих обраћања молби и проклињања - окреће се
себи и својој свести и лекарској немоћи, питајући се, а уједно и
прекоравајући себе: "Зар јој немаш лека?" Као да оптужује себе за своју
немоћ, њену болест и смрт. Обраћајући се себи, он се уствари обраћа
човеку, лекару, знању. На једној страни је природа, универзум и његова
равнодушност према свему што је људско, емотивно и мислеће, а на другој
страни је човек, смртан, сам у свом болу, немоћан да било шта учини у
своју корист. Да је баш тако показује и песма Ђуре Јакшића "На Липару".
Извор: Знање