среда, 21. август 2013.

Опорука

Опоруку чиним још за здраве свести, 
Сад ћу још једаред прапорце затрести. 
Не велико звоно већ прапорци мали 
Нек’ отцингиличу: свршује „Стармали!“ 

Још некол’ко дана па ме крије тама, 
Два последња зрна на бројаницама 
Али иза леђа имам више зрна, — 
Ваљда нису гадна, ваљда нису црна... 

Мирна срца стојим, крајње дане бројим 
Да се скинем с душе пријатељ’ма својим: 
Ако ј’ и то мало, већма ћу их смирит’ 
С обећањем да се нећу повампирит’. 

Опоруку чиним, омладино драга, 
Ма да немам злата, ма да немам блага; 
Је л’ ми перо скврно, ти га само преби, — 
И дугове моје све остављав теби. 
Ја дугујем много своме идеалу; 
Нисам вешто збиљу сновао у шалу, 
Нисам вешто шалу сновао у збиљу, — 
Али сам поштено ишô своме циљу. 

Уверења кадшто знао сам прећутат’ 
(„Отров“ што га сејах радо ћу прогутат’), 
Штедио сам ниже већма него краља, — 
Ти сад можеш рећи да ми то не ваља. 

Не велим да гинем од велике снаге. — 
Где је данас снаге без труна очаја? 
Западô сам кадшто у сентименталност, 
Па и томе греху ево сада краја. 

Омладино драга, и теби сам кадшто 
У брк нашто рекô, никада ти ласкô; 
Под барјаком својим на трњу сам стајô, — 
А и где би старац за младима каскô! 

Ал’ ја ипак велим; сва су поља твоја, 
То јест, ти се спремаш да на њима зидаш, 
И сатира ј’ твоја, па и ране моје 
Ја остављам теби, да их ти извидаш. 
Шта нам слога вреди, ја сам добро знао 
И њојзи сам много, много жртвовао; 
Ал’ ти кол’ко жртав’ смеш принети слози, 
То промисли сама, — Боже, ти помози! 

Омладино драга, буди добре воље: 
Ти нам буди јака, ти нам буди лепа. 
А да будеш лепа, мораш бити ведра, 
А да будеш јака, чувај се процепа. 

Па сад дижем чашу, — е гле самртника! — 
Нека живи твоја и збиља и шала, 
Збиља као збиља, шала као шала, 
А срећица бољих времена им дала! 

Нек’ ти здраво семе не пада на стене, 
Нек’ ти сваки осмех тисућ’ мисли крене; 
Кад говориш српски, нек’ те свак’ разуме, 
Нек’ те свак’ разуме — боље него мене. 

Сад испијам чашу, да вино не лáпи, 
Да „злотвора“ у њој не буде ни капи. 
Ти сад чини своје, а ја ћу се смирит’ — 
Ал’ зато ћу ипак кроз тарабу вирит’. 

„Стармали“ 1889.