понедељак, 26. август 2013.

Каматник

Саплетена мрежа тако вешто, кобно; 
У среди жмирка једно лице злобно, 
Са којег су спале човечанске црте, 
Јер хладне гује по њима се врте; 
Кô гладну хијену да лешином дражиш... 
И од тог мораш помоћи да тражиш! 
Мука ти додија па полетиш мрежи, 
И у томе зверу мислиш наћи брата! 
— „Имаш ли срца!“ — Он се накостреши. 
„Шта ће ми срце? — Мени треба злата!“ 

Е сад си скучен, не знаш ни сам како. 
Ал’ ове канџе не пуштају лако. 
Тешко си теби у његовој власти 
И свакој жртви каматничке страсти! 
Јер ова авет, овај вампир бледи 
Не пушта никог док га не исцеди. 
Он мреже стеже, жртве му се гуше; 
Њему се мили кад те несвест хвата; 
Залуд га питаш: — „Та имаш ли душе?“ 
— „Шта ће ми душа? Мени треба злата!“ 

Што се већма силиш, горе ћеш се сплести. 
А крајни очај куд ће те одвести? 
Можда ћеш заслепит’ па учинит’ — јао! 
Ох, многи је тако у грехове пао! 
А његова зверска не гаси се жеђа, — 
Сад ти већем дере и кожу са леђа. 
Жена ти клекла пред душмана твога, 
Лелечу ти деца код његових врата; 
Залуд га преклињу: „Ох, имаш ли Бога!“ 
— „Шта ће ми Бога? — Мени треба злата!“ 

„Орао“ 1881.