субота, 27. јул 2013.

Одвест

(На вест да је Рачки преминуо)

Звездо ума, духа и врлина, 
Много виша од времена свог, 
Ти у гробу? — вероват’ не могу, — 
Та звездама не копа се гроб! 

Ти одлети ка истини само, 
Њу тражећи провекова век; 
А место ти, и ако је празно, 
Из њег’ бије неумрли сјај... 

Ја те, Рачки, по први пут видех, 
Та ономад на Ђивову тлу, 
Кад слависмо нашега Омира 
И дизасмо помену му стуб. 

Моји друзи крчише ми пута, — 
„Оно ј’ Рачки! Састани се с њим!“ 
То је било на спроводу самом, 
Где осећај загушује реч. 

Ти ми пружи своју десну руку, 
Ја је стискох прв’-последњи пут: 
Са твог лица читао сам жељу, 
Што с’ не крила ни са лица мог. 

Ти заусти: „Сутра до виђења!“ 
И било би, ал’ не даде бес; 
Што би било, не би штетно било, — 
Што се разби, није Рачки крив. 

Још ми звуче последње ти речи. 
Ово „сутра“ промаколо је већ, 
Друго сутра, „сутра до виђења“ 
Суђено је за састанак наш: 

На истини, безбреностителне, 
Куд неслози није приступ дат, 
Где пред лицем Бога, свим’ једнога, 
Душе гаје родобубља жар. 

Твоје „сутра“ ту ће с’ да наврши. 
А шта чека овај сметен бес? 
Ја осећам ране раздеране, 
Кад ни тебе нема задор наш. 

— — — — — — — — — — — 

Слава теби и имену твоме! 
Твоја дела вечан су ти крас. 
Јадовању коротних Хрвата 
Придружујем срб-братински вај. 

— 

Гле, како нас општа жалост ближи 
Занос бôла, гле, како је свет! — 
Шта би било да у врту среће 
Негујемо братовања цвет?... 

Вијенац“  1894.